Case story: engodsag.dk
I 2004 begyndte jeg at forfølge en vision, jeg havde gået med i nogle år: Tænk hvis man kunne gøre alle computere velgørende og kombinere folks indkøb med gode sager.
Visionen blev udmøntet i et forretningskoncept med navnet engodsag.dk. Vi samlede penge ind via internettet til danske og internationale udviklings- og nødhjælpsorganisationer, fx Dansk Røde Kors, Kræftens Bekæmpelse og Red Barnet.
engodsag.dk fik over 5000 internet-butikker, eksempelvis Amazon, eBay, KLM og Ellos, til at forpligte sig til at donere penge til velgørende formål. Det skete ved, at brugerne besøgte butikkerne via engodsag.dk og derved fik en rabat, som de kunne give videre til deres foretrukne hjælpeorganisation. Forretningen blev finansieret ved, at engodsag.dk beholdt 25% af de indsamlede midler via e-handlen og donerede 75% videre.
For at gøre det nemmere for brugerne at hjælpe deres foretrukne organisation udviklede vi programmet AidMaker (først kendt som “Det Gode Program”). Programmet sikrede, at når en bruger shoppede på nettet, blev der automatisk doneret penge til vedkommendes hjælpeorganisation – uden at behøve at gå via engodsag.dk først.
Vi modtog bl.a. Edison Prisen af Computerworld for Danmarks bedste IT-idé.
I 2007 og 2008 donerede vi et millionbeløb til velgørende i formål, og jeg valgte i 2008 at forlade engodsag.dk for at koncentrere mig om en række nye spændende projekter.
Tags: en god sag - engodsag - engodsag.dk
Del dette: [addtoany]