De 3 mest udbredte undskyldninger for manglende innovation – og hvordan du overvinder dem
“Vi fokuserer på noget andet lige nu”, ”Vi laver i forvejen innovation, men vi kalder det bare noget andet”, ”Vi har skam en strategi for innovation”, ”Det er ikke min opgave”.
Selvom udfordringerne for danske virksomheder er vidt forskellige, er undskyldningerne for, hvorfor der ikke innoveres endnu mere, overraskende ens. Nedenfor er 3 udsagn om innovation, der bør få dine små nakkehår til at rejse sig og alle alarmklokker til at ringe, hvis du kan genkende dem fra din egen organisation og hverdag.
Du får også nogle tips til, hvordan du kan gøre undskyldningerne til fortid og ægte innovation til fremtiden.
1. “Det er ikke min opgave.”
Prøv at spørge nogle af dine kolleger om, hvem de mener er ansvarlig for innovation i virksomheden. Hvilket svar får du? Udviklingsafdelingen? Produktion? Marketing? Topledelsen?
Det eneste, som de fleste er enige om, er, at det enten ikke er deres opgave, eller noget de har tid til at prioritere. Innovation er noget, andre tager sig af.
Du har måske oplevet salgsteamet konstatere, at deres opgave er at sælge, hvad produktteamet leverer. Ikke andet.
I produkt siger man derimod, at man kæmper hårdt for at holde trit med den lange liste af krav, som udvikling stiller til dem.
Og i udvikling fremhæver man, at salg hele tiden kommer med nye krav.
Aben sendes videre. Gang på gang. En del af udfordringen er at forstå, hvad der egentlig ligger i ”innovation”.
I min bog Listen Louder er jeg bl.a. inde på, at vi er nødt til at gøre op med ordet forandringsparat. Det er et frygteligt begreb, ikke mindst når vi taler innovation, fordi ”parat” er en passiv tilstand. Vi gør os som forandringsparate paradoksalt nok klar til, at udviklingen skyller ind over os, og så er det for sent at agere. Vi skal ikke være parate. Vi skal være forandringsskabende.
Innovation er derfor ikke noget, der påhviler én enkelt afdeling eller person. Det er en kultur, hvor vi alle forsøger at være forandringsskabende i hverdagen.
Innovation er ikke en afdeling. Det er en attitude.
Etablerede virksomheder kan med fordel låne noget attitude fra startup-kulturen – de nystartede iværksættere.
I en startup leder man populært sagt efter sin forretningsmodel. Det er en yderst innovativ proces, da man hele tiden forsøger at skabe tilstrækkelig værdi til, at andre vil betale penge for det. Man leder efter problemer, der er værd at løse, og man er mindre optaget af produkter og mere af problemer. Det sker et langt større udsyn end i den mere lukkede og etablerede organisation.
Sådan kommer du i gang:
- Accepter at din organisation skal fokusere på de fire væsentlige grundsten i innovation: Kreativitet og evnen til at eksperimentere, en stærk feedback-kultur, incitament til at forandre status-quo og evnen til at repetere og skalere.
- Lav interne ”finde-på-løsninger-dage”, hvor vejen til målet belønnes fremfor selve målet. Start en månedlig ’fredagsbar for innovation’ hvor alle de medarbejdere, der er interesseret i nytænkning og nye idéer, kan mødes.
- Opret en intern blog eller et nyhedsbrev, der deler interne eksperimenter, effekterne heraf, samt alle ting nye tanker om banebrydende innovation, der foregår i verden udenfor.
2. “Ledelsen er de bedste til at vurdere potentialet i nye idéer.”
Det er ikke antallet af idéer, der gør en virksomhed mere succesfuld, men de rigtige idéer.
Desværre er det rigtig svært at vide, hvornår en idé er god eller ej, og vi mennesker er ikke ret gode til det. Se blot denne samling af 25 meningsløse opfindelser, som blandt andet tæller slankevand og den benzindrevne lommelygte.
Det er forståeligt, at den øverste ledelse – mennesker, der med succes har kæmpet på kendte markeder – tror det er deres ansvar at vælge og vrage de ideer, som vil føre virksomheden til fremtidig succes. Desværre virker det ikke på den måde. Verden er for kompleks, kundens behov ændrer sig hele tiden, og konkurrencen er for hård til, at de klogeste hoveder på direktionsgangen kan forudsige fremtiden alene.
Da vi ikke kan forudsige fremtiden, så er tricket at dræbe dårlige ideer hurtigt. I Lean Start up sammenhænge tales der om, at man skal ’fejle ofte, fejle hurtigt og fejle billigt’. De virksomheder, som tester ideen ved at eksperimentere i markedet, får hurtigere og billigere brugbar feedback end virksomheder, der sidder bag skrivebordet og forestiller sig, hvordan det kommer til at være.
Sådan kommer du i gang:
- Identificer forældede produkter og eksperimenter med at puste nyt liv i dem.
- Identificer usikkerheden i nye initiativer og lav tests, der kan sænke usikkerheden.
- Brug eksperimenter til at samle beviser for at det virker, så det bliver lettere at få overbevist den modvillige chef, som bakke op om ændringen.
3. “Vi ved allerede, hvad vores kunder vil have!”
Over tid opbygger organisationer en særlig opfattelse af kunderne. Denne opfattelse er baseret på en række antagelser og overbevisninger, som alt for sjældent bliver udfordret eller opdateret. I stedet sætter de sig fast som grundantagelser, der ikke længere bakkes op af virkeligheden i markedet.
Markedsundersøgelserne bekræfter og forstærker det, man allerede ved, i stedet for at teste antagelserne for at få dem be- eller afkræftet. Vi er meget gode til at segmentere vores eksisterende kunder, f.eks. med demografi, men er samtidig dårlig til at forstå, hvad der motiverer eller inspirerer dem.
Det bliver værre… I stærkt silo-opdelte organisationer arbejder folk ofte uden at have kunden i fokus. Medarbejdere fokuserer på deres opgaver, fordi det er sådan, deres præstationer måles, i stedet for at arbejde for at skabe værdi for deres kunder.
Kernen i Lean Innovation er at forstå kundens problem. Ved at lære af kunderne direkte, eksempelvis igennem brug af designtænkning-metoden, så lærer medarbejderne bedre at forstå kundernes behov, ønsker og hvad de brænder for.
Sådan kommer du i gang:
- Lyt til dine nye medarbejdere, når de undrer sig over, hvorfor noget gøres på en bestemt måde. Se det som en mulighed for at se tingene fra en ny vinkel.
- Observer dine kunder i den naturlige sammenhæng, som de interagerer med din virksomhed i (hvis du f.eks. sælger til restauranter, så få lov til at gå undercover som tjener hos én af dine kunder).
Øv dig på den rolle, du skal spille, så du ikke falder igennem. - Vend samtalen på hovedet fem gange i denne uge ved at tale med dine mulige kunder om deres problemer uden at fortælle om dit produkt. Bare lyt og spørg og spørg og lyt indtil du kommer helt ind under huden på kunderne og forstår, hvad der i virkeligheden driver dem.
Tags: innovation - innovationsguide - innovationskultur
Del dette: [addtoany]