LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Derfor bør alle elitesportsfolk opbygge et personligt brand

At opbygge et personligt brand er en uvurderlig investering i din nutid og i din fremtid. Nu og her kan du bruge det til at tage magten tilbage i medierne samt interagere med fans, mulige sponsorer etc.

I fremtiden er det din indgang til spændende jobs, muligheden for at starte egen virksomhed etc. Men først og fremmest handler det som så meget andet om at komme i gang. Du er topatlet, og dermed er du verdensmester i at motivere dig selv og arbejde hårdt. Så hvad venter du på?

De fleste elitesportsfolk er modsat den almindelige dansker vant til at være i medierne. Så snart man når et vist niveau i sin professionelle karriere, begynder også sportsjournalister og til dels øvrige medier at interessere sig for én.

I dét øjeblik begynder dit personlige brand også at blive skabt – uanset om du bryder dig om det eller ej. Mediernes dækning af dine præstationer på og udenfor banen farver folks syn på dig, og vi har allerede set i hundredvis af eksempler på, hvorledes denne dækning også kan gå hen og påvirke de professionelle præstationer i din sportsgren.

De sociale medier giver dig magten tilbage

Indenfor erhvervslivet begynder flere og flere at opbygge deres egne personlige brands. Personligt har jeg godt 45.000 følgere på de sociale medier, hvoraf 18.000 er på det professionelle netværk LinkedIn.

Det giver mig et unikt talerør til mine potentielle kunder, og det er et talerør, jeg tager meget alvorligt, fordi det på mange måder er langt mere effektivt og velkendt end min virksomheds brand.

Derudover er mine kanaler på de sociale medier en mulighed for at påvirke folks syn på mig, hvis der eksempelvis bliver skrevet artikler i medierne, som jeg ikke er enig i eller mener mangler nogle nuancer. Hvor man uden sit eget personlige talerør er prisgivet, når medierne skriver en historie om én, så kan man altså på denne måde tage noget af magten tilbage.

Dette til trods så er det meget få elitesportsudøvere i Danmark, der arbejder professionelt og målrettet med deres personlige brand og tilstedeværelse på de sociale medier.

Det er som om, at især elitesportsfolk indenfor holdsportsgrene som fodbold, håndbold og ishockey tænker, at eftersom de er en del af deres arbejdsgivers brand (klubben), så er det ikke afgørende, at de også opbygger deres eget brand. Dette kunne imidlertid ikke være mere forkert.

Indenfor individuelle sportsgrene som badminton, tennis, cykelsport etc. arbejder lidt flere af atleterne med deres eget brand, men det sker stadig på en måde, hvor der er rigtig meget at lære og forbedre.

Derfor er dit personlige brand så vigtigt

Indenfor det private erhvervsliv er der som sagt sket et boom i arbejdet med at opbygge et personligt brand samt en tilstedeværelse på de sociale medier. Jeg rådgivere mange ledere i, hvordan de på en autentisk og ærlig måde kan begynde at bruge medierne til deres fordel.

Det giver dem en række fordele:

  • Et talerør når man vil udtale sig omkring ting, som medierne skriver om én

  • En mulighed for at komme i dialog med kunder, samarbejdspartnere og fans

  • En mulighed for at opbygge relationer til brug i fremtidige jobs og virksomheder

  • En mulighed for at gøre sig selv mere attraktiv i forhold til fremtidige arbejdsgivere.

For elitesportsudøvere er disse argumenter de samme, og jeg vil faktisk mene, at det er endnu mere vigtigt for den professionelle sportsudøver.

Vi lever i dag i en virkelighed, hvor medierne er stadigt mere interesserede i at dække elitesportsfolk både på og udenfor banen. Det betyder, at deres indflydelse på dit personlige brand er ganske stor, men vi befinder os også i en tid, hvor fremkomsten af medier som Facebook, Instagram og LinkedIn giver den enkelte muligheden for at tage noget af magten tilbage.

Derudover viser forskellige studier, at arbejdsgivere vægter stadigt mere at ansætte folk, som har en god forståelse af de sociale medier og bruger dem aktivt. Det giver god mening, fordi man på denne måde både har adgang til mulige kunder for virksomheden, men også viser at man forstår fremtidens digitale udvikling.

Hvad holder dig tilbage?

Jeg oplever, at rigtig mange holder sig tilbage fra de sociale medier, fordi man enten er bange for at dumme sig eller ikke ved, hvad man skal fortælle om.

Kan det virkelig være så interessant hvilke træningsøvelser, jeg har lavet i dag?
JA, er svaret!

Er der virkelig nogle, der gider høre om, hvordan min hverdag ser ud som topatlet?
JA, er svaret!

Hvis jeg ikke er så god til at formulere mig, fremstår jeg så ikke bare dum?
NEJ, er svaret!

Selvfølgelig skal du overveje, hvad du ønsker at fortælle om, og hvad du ønsker at holde privat, men det handler først og fremmest om at komme i gang og turde være 100% dig selv.

Hvis du ikke har det så godt på skrift, så lav nogle små og simple videoer, hvor du fortæller om din hverdag og dele dine tanker.

Er du ikke så teknisk anlagt, så behøver dine videoer ikke være super professionelle. Blot optag med din smartphone lidt fra dagens træning eller tal til kameraet og fortæl lidt om dig selv.

Bruger du Instagram, så brug nogle få minutter hver dag på at tage et sjovt eller fedt billede og læg det op. To ledige minutter har alle topatleter og kan bruge dem, uden at det fjerner fokus fra det, der er dit hovedfokus.

Bruger du LinkedIn, så læs om nogle emner, der interesserer dig eksempelvis i forhold til dit eventuelle studie eller karriere, og del de ting, der har inspireret dig.

Bruger du Facebook, så lav nogle små videoer og kombinér dem eventuelt med lidt tekst.

Mister jeg ikke fokus?

Andre topatleter har nævnt overfor mig, at de er bange for at blive stressede i forhold til hele tiden at skulle være ”på” online.

Budskabet er her, at du afsætter X antal minutter hver dag til de sociale medier. Ligesom du planlægger resten af din dag i detaljer, så gør det samme med dit personlige brand. Du kan garanteret aldrig nå at svare alle dem, der interagerer med dig online, så fokuser på at lægge noget godt indhold op og svar folk i det omfang, din daglige afsatte tid tillader dig det. Og luk herefter ned og fokusér igen på det, du skal lave resten af dagen.

Se dit personlige brand som en uvurderlig investering i din nutid og i din fremtid. Nu og her kan du måske bruge det til at tage magten tilbage i medierne samt interagere med fans, mulige sponsorer etc.

I fremtiden er det din indgang til spændende jobs, muligheden for at starte egen virksomhed etc. Men først og fremmest handler det som så meget andet om at komme i gang. Du er topatlet, og dermed er du verdensmester i at motivere dig selv og arbejde hårdt. Så hvad venter du på?

personlig branding indenfor sporten

af | 3. august, 2017 | Branding, Elitesport

Del dette: 

Gratis månedlig inspiration

Flere end 10.000 ledere, iværksættere og ildsjæle modtager mit månedlige nyhedsbrev med artikler, videoer, links m.m. Vil du også inspireres?

Jonathan Løw
Share This