LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Idémanden Jonathan Løw

Serie-iværksætteren Jonathan Løw har været med i opstarten af fire selskaber og er bl.a. blevet kåret iblandt Danmarks 100 mest lovende talenter af Berlingske Nyhedsmagasin. I denne artikel kan du læse mere omkring Jonathan Løw og hans baggrund for at skabe Listen Louder filosofien og værktøjerne.

jonathan løw

Blå bog – Jonathan Løw

Født 1978 i Højbjerg syd for Aarhus

Været med i opstarten af fire virksomheder

Jonathan Løw benævnes ofte som serieiværksætter og iværksætterguru, selvom han selv foretrækker ikke at bruge disse ord. Han er modtager af en række priser – eksempelvis e-handelsprisen, Computerworlds Edison Award, Berlingske Top 100 Talenter m.fl.

Jonathan Løw har skrevet bøgerne Listen Louder, Gurubogen og Disruptionbogen, der alle handler om, hvordan man skaber fremtidens succesfulde virksomheder og organisationer.

Han bliver brugt som ekspert i en række medier samt holder foredrag og workshops i ind- og udland. Lige nu skriver han eksempelvis artikler og blogindlæg for hjemmesider som AminoLederindsigt og Computerworld.

Officiel hjemmeside for Jonathan Løw

Jonathan Løw hører til iblandt landets mest populære foredragsholdere indenfor innovation, disruption og ledelse. Han er idémanden til virksomhederne Sprout / Plant Din Blyant og eForlag.dk, mens hans virksomhed engodsag.dk blev kåret som Årets IT-virksomhed.

I dag arbejder driver Jonathan Løw firmaet Listen Louder, som også er navnet på hans filosofi bag arbejdet. Det handler om at lytte højere til både hinanden og omverden.

“Jeg tror på, at fremtiden tilhører de nysgerrige. Dvs. at nøglen ligger i, at vi bliver bedre til at lytte til hinanden og derigennem opnå nye viden og indsigter. Evner vi fremtiden at handle på denne nye viden, så begynder vi at kunne skabe ting, der er både bedre og mere fremsynede end vores konkurrenter”, fortæller Jonathan Løw.

Jonathan Løw har udover iværksætteriet tidligere arbejdet som online chef for Bog & idé, været investor og rådgiver i kapitalfonden Accelerace samt fungeret som marketingchef hos den kreative lederuddannelse KaosPiloterne. Han er derudover en ofte anvendt blogger og debattør og har bl.a. skrevet for medier som Børsen, Finans.dk, Berlingske Business, Mandag Morgen, Avisen.dk og en række andre.

Jonathan Løw skriver også bøger om iværksætteri, innovation, ledelse og disruption, og han rådgiver både iværksættere, kommuner og virksomheder om, hvordan de udvikler deres organisationer samt får omtale i medierne.

Især fik Jonathan Løw meget omtale med sin anden virksomhed Engodsag.dk, som han stod i spidsen for fra 2004 til 2009. Engodsag.dk havde skabt en hjemmeside og et stykke software, som gjorde det muligt at samle ind via velgørenhed i samarbejde med en række webshops såsom Amazon, SmartGuy, ASOS og mange flere.

jonathan løw på markerne udenfor sit hjem i Højbjerg ved Aarhus
foredragsholder og iværksætter jonathan løw

Jonathan Løw har været gået ned med stress og valgt at være meget åben omkring dette. Eksempelvis gav han i foråret 2017 et længere interview til TrendsOnline, hvor han delte sine erfaringer til glæde for andre iværksættere og erhvervsfolk. Også i et interview med Rocket Startup deler Jonathan Løw sine tanker omkring, hvordan man kan kombinere sin karriere og høje ambitioner med et liv udenfor spotlightet.

I det hele taget har Jonathan Løw altid valgt at være åben omkring både op- og nedture. Engodsag.dk, som han var medstifter af, måtte i 2009 erklære sig konkurs efter et større underskud. Jonathan Løw var ikke længere en del af virksomheden, men det var ikke desto mindre en svær tid, og det førte til lange refleksioner omkring, hvad fremtiden så skulle byde på.

“Det er klart, at det er svært først at være en prisbelønnet virksomhed og dernæst måtte lukke ned nogle år efter. Der er ingen tvivl om, at det var en kombination af flere uheldige faktorer. Herunder nogle fejl i vores software, en finanskrise der ramte CSR-området hårdt samt en strategi, som jeg personligt var uenig i og som førte til ganske hårde kampe med min daværende medstifter. Men man lærer som bekendt også af omgang”, mener Jonathan Løw.

Jonathan Løw opdagede i efteråret 2012 en sjov idé på Kickstarter, der siden skulle blive til et større forretningseventyr. Idéen hed Sprout, og den var udviklet af nogle MIT-studerende i USA. Sprout var verdens første blyant, der kunne plantes og blive til krydderurter. Jonathan Løw var begejstret og tog derfor kontakt til de studerende. Idéen var, at de skulle producere blyanten, mens han skulle stå for salg og markedsføring i Europa.

I Danmark blev idéen først kendt under navnet “Plant Din Blyant”, og der blev stor medieopmærksomhed omkring idéen fra start af. I vinteren 2012 valgte Jonathan Løw at invitere iværksætterne Michael Stausholm og Kasper Tikjøb Andersen med i projektet, og henover de næste 8 måneder arbejdede de sammen for at gøre blyanten kendt i Danmark og Norden.

Det lykkedes rigtig godt, og omsætningen steg hurtigt, men i efteråret 2013 valgte Jonathan Løw at forlade projektet, og Michael Stausholm kørte det videre og etablerede selskab, købte amerikanerne ud m.v.

I dag omsætter Sprout for over 20 millioner kroner om året og beskæftiger en lang række medarbejdere.

forfatter Jonathan Løw foran Aros i Aarhus

“Jeg ønsker ikke at tage æren for de sidste fire års fine arbejde med blyanten. Det er det nuværende team, der har gjort det rigtig flot, men de fik også noget nær den optimale affyringsrampe. Vi havde haft massiv medieopmærksomhed, indgået aftaler med en lang række internationale agenter samt i det hele taget skabt et optimalt udgangspunkt for vækst. Dette skal dog på ingen måde forklejne det fine stykke driftsarbejde, som man siden har udført. Jeg er virkelig glad for at se, at en så skæv idé kan blive til en så succesfuld virksomhed”, fortæller Jonathan Løw.

Sprout viser ifølge Jonathan Løw, at når en sjov idé om at lave blyanter, der kan plantes i jorden og blive til krydderier, kan blive så stor en succes, så handler det ikke kun om idéen, men i høj grad også omkring eksekveringen.

Det er noget af det, han fokuserer på, når han hjælper både iværksættere og etablerede firmaer med at tænke og handle nyt. Altså at det langt fra er nok med idéerne. Der skal være en kultur, som gør, at idéerne føres ud til virkelighed.

“Jeg plejer at sige, at man skal gå fra at være forandringsparat til at blive forandringsskabende”, siger Jonathan Løw.

Jonathan Løw ved også godt, at eftersom han har valgt at dele sine holdninger og værdier i offentligheden, så er det ikke alle andre iværksættere, der er fans. Han fortæller selv, at han formentlig er væsentligt mindre Liberal Alliance-tænkende end mange af sine kolleger, men det ønsker han ikke at camouflere, og han tror i det hele taget på, at der skal mere idealisme end i business og for den sags skyld også mere business ind i idealisme.

Jonathan Løw holder foredrag for 300 af Mercedes Benz' bedste kunder
på foredragsturné i Oslo i Norge - temaet er innovation og disruption

“Når jeg går ud og kritiserer et populært koncept som Løvens Hule i medierne, så ved jeg da godt, at man risikerer at gøre sig upopulær iblandt nogle ganske magtfulde mennesker i vores lille iværksættermiljø. Omvendt er jeg heller ikke den slags menneske, der blot holder mund, fordi man måske bliver presset til det. Jeg mener ikke, det er sundt, hvis der kun bliver plads til meldinger omkring, at hvis man ikke arbejder, indtil man får en blodprop, så er man ikke en ægte iværksætter eller har ret til at kalde sig serie iværksætter.”

Jonathan Løw henviser her bl.a. til et indlæg, han skrev til Berlingske Business, hvor han kritiserede den stereotype fremstilling af iværksætteri, som DR i hans øjne laver i programmet.

“Én af investorerne lyser jo op i øjnene hver eneste gang, han hører fortællingen om, at vedkommende overnatter på en sofa hos en ven i årevis. Det er ærlig talt et dårligt signal at sende til fremtidens talentfulde unge, at de er nødt til at opgive alt andet i deres liv for at lykkes. Selvfølgelig kan man kombinere tingene. Dermed siger jeg ikke, at man ikke skal knokle eller arbejde hårdt, men der er altid en mellemvej her i livet. Intet er enten-eller. Det er både-og.”

Jonathan Løw opfatter ikke sig selv som en guru indenfor iværksætteri

Jonathan Løw er iøvrigt kendt som én, der gør og har gjort rigtig meget for de danske iværksættere. Han var også idémanden bag en iværksætter-koloni, som skabte en lang række succesfulde nye iværksættere. Den har bl.a. Finans.dk beskrevet i en række artikler.

“Om det gør mig til en iværksætterekspert, innovationsguru eller noget helt tredje det har jeg ærlig talt ingen holdning til”, fortæller Jonathan Løw.

“Jeg synes, at hele diskussionen omkring, hvorvidt man er ekspert, guru eller serie-iværksætter er ganske dødssyg. Hvorfor dog bruge så mange kræfter på det? Hvorfor ikke fokusere på at gøre verden lidt bedre ved at sætte iværk?”, spørger Jonathan Løw til slut.

Gratis månedlig inspiration

Flere end 10.000 ledere, iværksættere og ildsjæle modtager mit månedlige nyhedsbrev med artikler, videoer, links m.m. Vil du også inspireres?

Jonathan Løw
Share This