LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Én af mine gode bekendte – Nicholas Jensen, der til daglig er journalist, har lavet nedenstående interview med mig omkring mit arbejde som iværksætter, foredragsholder og forfatter. Jeg håber, at det vil interessere dig og tak igen for at besøge min hjemmeside …

 

Jonathan Løw – En aktiv debattør omkring iværksætteri

Den danske iværksætter Jonathan Løw hører iblandt de mest toneangivende i iværksætterdebatten i Dannark. Han har været ude og dele sine personlige erfaringer med iværksætteri på godt og ondt, og han har diskuteret med flere kendte danske entreprenører i forhold til, hvordan man kan gøre iværksætteri til andet og mere end bundlinje og arbejde i døgndrift. Derfor var jeg nysgerrig på at høre fra Jonathan Løws egen mund, hvorfor Løw så ofte blander sig i debatten herhjemme.

“Jeg kan nok bare ikke lade være. Derudover brænder jeg for, at flere danskere oplever glæden ved at starte deres eget. Ja, det er hårdt til tider, men det er også enormt meningsfyldt og livsbekræftende”, fortæller Jonathan Løw, der bl.a. i et stort interview med internetmediet Ræson kom med gode bud på, hvordan vi får flere lønmodtagere til at tage springet.

Jonathan Løw har de sidste tre år primært ernæret sig som foredragsholder samt udgivet flere bøger, der er blevet bestsellere. Eksempelvis Gurubogen hvor Løw rejste rundt og interviewede 100 førende iværksættere og ledere fra hele verden.

 

 

Et nyt hjertebarn – JumpStory

Imidlertid er det ikke kun foredrag, som Jonathan Løw regner med at skulle fylde tiden ud med i fremtiden, da han også er medstifter af en ny virksomhed med fokus på markedsføring og kunstig intelligens – JumpStory:

“JumpStory er blevet kaldt ‘Netflix for billeder’, og vi er sat i verden for at gøre det langt nemmere at finde det perfekte billede til ethvert formål. Musik og fotos er de to eneste sprog i verden, der er universelle, og det er også de to formsprog, der kan fremkalde flest følelser hos os mennesker. Derfor er det vigtigt, at vi gør endnu mere for, at de også digitalt kan komme ud og blive nemt tilgængelige for folk”, mener Jonathan Løw, der sammen med kollegaen og vennen Anders Thiim Harder står bag JumpStory.

Med etableringen af JumpStory bruger Jonathan Løw mindre og mindre tid på hans eksisterende virksomhed Listen Louder, der også var titlen på hans første bestseller fra 2014.

“Jeg har prøvet at være nede og vende med stress, så jeg tager spørgsmålet omkring balance i livet meget seriøst. Jeg tror ikke på, at man kan have to fuldtidsstillinger, og derfor prioriterer jeg JumpStory lige nu, om end jeg stadigvæk holder foredrag og workshops i ny og næ, når folk spørger, og jeg kan finde tiden”, forklarer Jonathan Løw.

 

 

Det kræver kun én dollar at starte op

Jonathan Løw har også været blogger i en række år for både de største danske business-medier og på iværksætter-hjemmesiden Amino. Her har han fx. skrevet om, hvordan man starter en virksomhed op for blot én dollar. Et af de mest læste indlæg på Amino netop nu. Netop tanken om, at man ikke behøver at satse alt fra dag ét, er et mindset, som Jonathan Løw håber, at mange flere til tage til sig.

“Idéen om at gå all-in fra starten af og risikere alt tiltaler nogle, men langt fra alle. Jeg tror på, at vi skal gøre det mere overskueligt at prøve iværksætteri af i det små, så folk kan få smag for det, inden de behøver at kaste alt andet bort. Mod er ikke nødvendigvis noget, man har. Det kan også være noget, man opbygger over tid”, mener Løw.

Derudover opfordrer Jonathan Løw til at have det lange lys på, for iværksætteri er ifølge ham ikke en sprint, men et maratonløb. Det er okay, at der er indlagte sprint undervejs, blot de ikke ligger hele tiden, som han forklarede i et interview med Stiften.dk for et års tid siden.

 

 

Netværk er altafgørende

Jonathan Løw bliver ofte spurgt, hvordan han har opbygget så omfattende et netværk. Han bliver fulgt af flere end 26.000 mennesker på LinkedIn og cirka halvdelen på Facebook. Derudover kender Jonathan Løw erhvervsfolk i flere end 20 forskellige lande og har eksempelvis samlet toppen af poppen i flere af sine bøger i form af folk som Simon Sinek, Edgar Schein, Tom Peters, Brian Chesky, Henry Mintzberg, Otto Scharmer, Joichi Ito, Guy Kawasaki, Seth Godin og mange flere.

Ifølge Jonathan Løw handler det om, at man er meget bevidst om, hvad man beder andre folk om.

“Jeg kender mange mennesker. Derfor bliver jeg tit bedt om at introducere iværksættere, som jeg møder, for andre personer eller virksomheder. De vil som regel have, at jeg introducerer dem for en person eller virksomhed, som er meget kendt eller efterspurgt, og som kan hjælpe deres virksomhed. Selvfølgelig vil jeg gerne hjælpe.Jeg plejer altid at spørge den person, som de gerne vil introduceres for, om de har lyst til at møde personen frem for bare at introducere dem uden at spørge først. De fleste siger, at de gladeligt vil hjælpe en iværksætter-kollega”, forklarer Jonathan Løw.

Ifølge Jonathan Løw er der et tydeligt mønster i, hvordan det fungerer med hans netværk og netværk i det hele taget.

“Når jeg introducerer to mennesker for hinanden, så plejer den, som ønskede introduktionen, altid at bede om noget stort. For mange mennesker starter det med, at de spørger om, de kan aftale en 30 minutters samtale. Der er nok mange, som vil sige: ”Hvad? Det er da en lille tjeneste.” Nej, det er en stor tjeneste for travle mennesker. Husk, at tid ofte er den mest værdifulde vare.”

Derfor anbefaler Jonathan Løw altid at starte med en lille forespørgsel. Ifølge Løw skal man huske på, at man bliver introduceret for én, som man ved får den slags forespørgsler hele tiden, men alligevel har tilbudt sin hjælp. Spørg derfor kun om én ting og bed bare om at få svaret på mail. Hvis du har tre spørgsmål, så stil dem via e-mail i stedet for at tvinge personen til at ringe sammen.

“Jeg ved godt, at vi alle håber på at skabe en stærk relation, og at vi derfor gerne vil snakke med den nye forbindelse med det samme over telefonen. Men start langsomt, foretag små forespørgsler og opbyg en relation over tid.”

 

Jonathan Løws gode iværksætter-kollega David Cohen, som er manden bag verdens førende internet-startup accelerator Techstars, har lavet en lille oversigt over, hvor stor en forespørgsel er for travle mennesker:

 

Lillebitte = Et e-mailsvar, 1 eller 2 simple spørgsmål i en kort e-mail

Lille = E-mailsvar, 3-5 spørgsmål i en længere e-mail

Mellem = 15 minutters opringning

Stor = 30 minutters opringning

Kæmpestor = personligt møde

 

Det handler altså om at starte småt og så bygge op over tid for til sidst at kunne spørge om det “kæmpestore”.

 

 

Jonathan Løw: “Vi skal ikke hylde fejl, men læring”

Jonathan Løw tror ikke på den trend, der er kommet omkring at hylde fejl. Faktisk mener Løw, at det er decideret tåbeligt, for i virkeligheden ønsker vi alle at begå så få fejl som muligt. Jonathan Løw forstår imidlertid godt, hvad der egentlig menes og opfordrer derfor til, at vi i stedet taler om læring. På den måde flyttes fokus fra, hvem der måtte have begået en fejl, til hvad vi alle sammen kan lære af den, og hvis man først bliver rigtig god til at lære, så bliver man også en succesfuld medarbejder eller iværksætter, mener Jonathan Løw.

Han har selv lært utrolig meget igennem sine snart 20 år som iværksætter og deler til sidst i dette interview tre af de største læringer med mig og dig som læser:

 

 

1. Du ved aldrig, hvad kunden vil have

Ifølge Jonathan Løw er vi som mennesker alt for stædige, når det kommer til at tro på, vi har ret. Det gælder også iværksættere, og den første “dødssynd” er derfor iværksætterens urokkelige tro på, at han eller hun forstår, hvem kunderne er, hvad de har brug for og hvordan man sælger til dem.

“Enhver udenforstående vil vide, at på en startup-virksomheds første dag har den ingen kunder, og medmindre iværksætteren er en sand ekspert på sit felt, kan han eller hun kun gætte sig til, hvem kunderne er, hvilke problemer der kan opstå, og hvilken forretningsmodel der er mest hensigtsmæssig. På førstedagen er en startup et trosbaseret initiativ bygget på gætværk”, forklarer Jonathan Løw.

Imidlertid påpeger han, at den traditionelle tilgang til at starte virksomheder alt for ofte får iværksætterne til at tolke forretningsmodellers gætværk som fakta.

“Derfor begynder de alt for tidligt at designe produkter og bruge penge på designet m.v. i kapløbet om at blive de første på markedet. Alt sammen før de har snakket med en eneste kunde”, påpeger Jonathan Løw.

For at få succes skal iværksætteren derfor hurtigst muligt omsætte hypoteser og gætværk til fakta ved at komme ud af bygningen, spørge kunderne om hypotesen var korrekt og hurtigt lave om på det, der var forkert.

 

 

2. Sæt fokus på udførelsen frem for på hypoteser, testning, læring og gentagelser

Startup-kulturer fokuserer ifølge Jonathan Løw på at ”få det gjort og få det gjort hurtigt.” Derfor er det naturligt for lederne af ingeniør-, salgs- og marketingafdelingerne at tro, at de er hyret på baggrund af, hvad de allerede ved, og ikke ud fra hvad de kan lære. De regner med, at deres erfaring er relevant for det nye projekt, og alt, de behøver at gøre, er at bruge deres eksisterende viden omkring eksekvering – for den har virket for dem før.

“Mens etablerede virksomheder bruger forretningsmodeller, hvor man kender kunderne, problemerne og de nødvendige produktegenskaber, så skal startups operere i en afsøgningstilstand, mens de tester og beviser, om alle deres første hypoteser holder vand. De lærer af resultaterne af hver test, forfiner hypotesen og tester igen, alt sammen i søgningen efter en gentagelig, skalérbar og profitabel forretningsmodel”, påpeger Jonathan Løw.

I praksis starter startups med nogle hypoteser (gætværk), hvor stort set alle vil være forkerte. Derfor er det ifølge Jonathan Løw en falliterklæring af en forretningsstrategi at fokusere på eksekvering og levering af et produkt eller en service, som er baseret på de første, ikke-testede hypoteser.

“I modsætning dertil formoder den traditionelle produktintroduktionsmodel, at når man opbygger en startup-virksomhed, er det en trin for trin, fortløbende, eksekveringsorienteret proces. Hvert trin er en logisk udvikling, som kan nedskrives i et PERT-diagram (en projektledelsesteknik som kortlægger trinene og tiden der er nødvendig for projektudførelse) med milepæle og resurser til eksekvering af hvert enkelt trin. Men enhver, som nogensinde har taget et nyt produkt ud til nogle potentielle kunder, ved, at en god dag med kunderne er to skridt frem og et skridt tilbage. Evnen til at lære af de her fejltrin skelner en succesfuld startup fra dem, som ikke længere eksisterer”, forklarer Jonathan Løw.

 

 

3. At forveksle traditionelle jobtitler med hvad en startup virkelig har brug for at opnå

Jonathan Løws tredje og sidste råd handler om at sætte fokus på, hvad en startup virkelig har brug for at opnå frem for at tænke i jobtitler.

“De fleste startups har bare lånt jobtitler fra etablerede virksomheder. Men husk, at det er jobtitler i en organisation, som arbejder ud fra en kendt forretningsmodel. Titlen salgsafdeling i en eksisterende virksomhed afspejler et team, som hele tiden sælger et kendt produkt til en velkendt målgruppe med standardpræsentationer, kendte priser, betingelser og andre forhold. Startups har per definition få, hvis overhovedet nogen, af disse kendte elementer. De er faktisk ude og søge efter dem!”, pointerer Jonathan Løw.

“Fordi kunder, produktspecifikationer og produktpræsentationer kan skifte dagligt, må de daglige ledere i startups i de tidligere stadier have anerledes færdigheder end ledere i etablerede virksomheder, som sælger etablerede produkter eller produktlinjeudvidelser. Kravet om kundeopdagelse kræver folk, som har det godt med forandring, kaos og at lære af fejl, og som har det fint med at arbejde med risikofyldte, ustabile situationer uden at have en brugsanvisning”, mener Jonathan Løw, der derfor opfordrer til, at man rekrutterer langt flere entreprenante mennesker i sin organisation.

“De er ofte åbne over for at lære og opdage – meget nysgerrige, videbegærlige og kreative. De er nødt til at være ivrige efter at søge efter en gentagelig og skalérbar forretningsmodel. De skal være behændige nok til at klare daglige forandringer og til at ”operere uden en manual”. De skal evne at have flere forskellige kasketter på, ofte på én gang, og være komfortable med at fejre nederlag, når det fører til læring og iteration”, slutter Jonathan Løw.

 

 

Hvis du vil hente mere inspiration fra Jonathan Løw, kan du her på hjemmesiden læse gratis blogindlæg, downloade Jonathan Løws bøger samt tilmelde dig hans månedlige nyhedsbrev. Du kan også besøge Jonathan Løw på YouTube, hvor der ligger masser af foredrag, øvelser m.m. i videoformat. 

Share This