Mød de mennesker I gør en forskel for
Har dine medarbejdere nogensinde mødt de kunder eller brugere, I gør en forskel for?
For nogle år siden læste jeg to vildt inspirerende bøger, som jeg siden har oplevet effekten af igen og igen. Den første var Leader’s Eat Last af den amerikanske ledelsesekspert Simon Sinek og den anden Give and Take af Wharton Management School-professor Adam M. Grant.
Begge bøger refererer en lang række studier omkring, hvad der opbygger moral og øger performance i organisationer. I alle disse studier går én ting igen: Penge kan motivere på den korte bane, men de menneskelige relationer og føles af teamspirit er altafgørende.
Jeg er begyndt at arbejde med et koncept, jeg forventer mig meget af i fremtiden for dem, jeg laver det sammen med. Idéen er at facilitere møder & events imellem de kunder eller brugere, man har gjort en forskel for, og så organisationens medarbejdere.
Nu tænker du måske, at du ikke arbejder i en hjælpeorganisation, som redder menneskeliv, og at det derfor ikke er relevant for jeres ansatte at møde dem, I hjælper. Men tænk igen.
Det afgørende er ikke, hvad I laver, men følelsen der opstår, når I sidder ansigt-til-ansigt med dem, I har gjort en forskel for. Det kan have været en stor eller en lille forskel alt efter jeres produkt og relation. Det er ikke det afgørende. Det centrale er, at I rent faktisk organiserer og faciliterer disse møder.
Der er flere forskellige måder at gøre det på. Jeg hjælper en større international analysevirksomhed, og i deres tilfælde er det blevet til en række ”Mød kunderne”-seminarer, hvor alle medarbejderne er samlet for at høre om den impact, deres arbejde har haft for deres kunder og nogle gange også disse kunders kunder. Responsen efterfølgende har været fantastisk.
I andre tilfælde har jeg bidraget til at facilitere, at man samler ledelsen fra de forskellige afdelinger i virksomheden til en kort event med nøglekunderne, og disse ledere har siden på passioneret vis delt deres oplevelser fra møderne med de øvrige medarbejdere.
Det handler grundlæggende om tre ting:
- At skabe mening
- At udvikle mennesker
- At udvikle relationer.
Evnen til at skabe mening er fuldstændig fundamentalt i fremtidens hårde konkurrence. De organisationer, hvor man føler sig stærkest samlet omkring et større formål, vinder. Konkurrencen udefra udgør en trussel, og derfor er det desto vigtigere, at truslerne ikke kommer indefra.
Hvor man historisk har hyldet intern konkurrence, så står vi overfor en fremtid, hvor den interne konkurrence er skadelig nærmere end gavnlig. I stedet bør dit fokus som leder være rettet på at skabe mening løbende – ikke kun til én årlig event. Jeres fokus på ’hvorfor’ er mindst ligeså vigtigt som jeres processer (’hvordan’) og jeres organisationsdiagram (’hvad’).
Med Simon Sineks ord:
“When people have to manage dangers from inside the organization,
the organization itself becomes less able to face the dangers from outside.”
Limen til at binde folk tæt sammen er at udvikle dem som mennesker samt at udvikle deres relationer – til hinanden og til kunderne. Det kræver en ledelse, der tager sig af deres hvorfor før alt andet.
Simon Sinek får igen de sidste ord:
”Every single employee is someone’s son or someone’s daughter.
Like a parent, a leader of a company is responsible for their precious lives.”
Tags: forandringsskabende - jonathan løw - listen louder - mindset
Del dette: [addtoany]