LinkedIn Facebook YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Chatbot

Hjem » Ordbog » Chatbot

Mange af os møder dagligt en chatbot, som vi kommunikerer med enten via lyd eller tekst. En chatbot er et program, der efterligner en menneskelig samtale og ifølge flere eksperter er vi kun ved begyndelsen. Antallet af chatbots er nemlig stigende og flere og flere virksomheder tager teknologien til sig.

Chatsbots er lige nu et af de hotteste tendenser hvad angår kunstig intelligens og markedsføring. Det er anslået, at omkring 1,4 milliarder mennesker om året interagerer med chatbots og i en undersøgelse foretaget af Oracle, har 80% af de adspurgte virksomheder fortalt, at de bruger eller planlægger at bruge chatbots inden år 2020.

Der er grundlæggende to typer af chatbots: En chatbot der fungerer ud fra et sæt regler og en mere avanceret version, der fungere fra ud maskinindlæring eller kunstig intelligens. En chatbot baseret på regler kan udelukkende reagere på bestemte kommandoer. Den anden type fungerer ved hjælp af kunstig intelligens og bliver klogere, da den lærer fra de forskellige samtaler.

Nogle af de områder, hvor chatbots er omplementeret ar blandt andet indenfor de nedenstående her:

  • Vejret: Giver brugerne mulighed for at få vejropdateringer, når de spørger chatbotten efter det.
  • Nyheder: Hjælper brugerne med at holde sig opdateret i de nyheder eller emner, der er vigtige for dem.
  • Planlægning: Gør det muligt at planlægge et møde med andre personer via Messenger-teamet på Facebook.
  • Produktforslag: Tilbyder brugerne produktforslag, der er baseret på hvad de foretrækker (farve, stil osv.)
  • Økonomien: Giver brugerne mulighed for eksempelvis at tjekke ind på deres bankkonto, hvor de vil få adgang til aktuelle saldo og de seneste transaktioner.
  • Kundesupport: Ses ofte på webshops, hvor de kan give oplysninger om returpolitikker, garantier og lignende oplysninger
  • Bestil pizza: Tillader brugerne at bestille en pizza (eller genbestille deres foretrukne pizza) og spore ordren.

Dette er blot nogle få eksempler på, hvor du kan støde på en chatbot. Der er næsten ubegrænsede muligheder for, hvad en chatbot kan anvendes til. Fordelen ved chatbots er, at de kan forbedre forskellige aspekter i virksomheden. Det kunne eksempelvis være:

Bedre kundeoplevelser med chatbot

En chatbot kan agere kundeservice, fremvise anbefalinger og skabe et højere engagement hos brugerne. Chatbots er nemme at bruge og har tendens til at være hurtigere til at besvare end hvis man eksempelvis ringede til virksomheden. Her vil chatbotten både være med til at skabe højere kundetilfredshed men også frigive medarbejdere, der ikke besvare på diverse henvendelser.

Chatbot som Conversational Commerce

Conversational Commerce er et buzzword, når vi taler om chatbot-teknologien. Ved at have en samtale med en chatbot kan en bruger bestille eksempelvis en vare. Chatbotten kan gemme informationer omkring kundernes køb, så de fremadrettet kan bestille en ordre med færre trin.

Chatbot som personlig assistent

Det er muligt at implementere chatbots, der kan udføre personlig assistent-lignende opgaver. Det kan eksempelvis være hotelreservationer, planlægning af aftaler eller bestilling af produkter. For kunden kan det give en lettere købsoplevelse.

Chatbot som projektleder

Chatbots kan hjælpe virksomheden med at styre opgaver og projekter. Du kan stille spørgsmål til chatbotten omkring de opgaver, der er tildelt dig eller hvem der arbejder med et bestemt projekt. Der er masser af chatbots at vælge imellem, hvor alle tager sig af forskellige aspekter. Det kan eksempelvis være en chatbot, som er ansvarlig for medarbejdernes opgavelister.

Chatbot til dataindsamling og analyse

Den kunstige intelligens i chatbots er et nyttigt værktøj til også at kunne forstå sine kunder. På trods af, at chatbots hovedsagelig er beregnet til kundeinteraktion, kan virksomheder også bruge de data, som chatbotten indsamler omkring de personer, der interagerer med den. Ud fra disse data kan virksomheder skræddersy deres produkter og tjenester for bedre at kunne imødekomme kundernes behov.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Chatbot

Gratis månedlig inspiration

Flere end 10.000 ledere, iværksættere og ildsjæle modtager mit månedlige nyhedsbrev med artikler, videoer, links m.m. Vil du også inspireres?

Jonathan Løw
Share This