LinkedIn Facebook YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Co-creation

Hjem » Ordbog » Co-creation

Mange virksomheder har for længst indset, at det er kunderne, der bestemmer, om et produkt får succes. Derfor har mange innovative virksomheder også for længst taget principperne bag co-creation til sig. Samskabelse er en af de danske oversættelser af co-creation og referer til, at man er sammen om at skabe noget.

Co-creation kan have mange formål og former, men grundlæggende vil arbejdsprocessen give mulighed for at alle involverede parter, som eksempelvis leverandører, forbrugere og interne arbejdsgrupper, kan deltage i et samarbejde, hvor de sammen skaber værdi for virksomheden.

Ved at integrere co-creation i arbejdsprocesser kan virksomheder eksempelvis fremme forståelsen for kundernes interesse og den værdi, de tillægger virksomhedens produkter. Den viden kan forvandles til en klar konkurrencefordel og kan føre til innovative produkter og ydelser.

De fleste co-creation-arbejdsprocesser kan placeres i en af disse tre beskrivelser:

Co-creation med kunder og interessenter

Virksomheder efterspørger kundernes og interessenternes ideer, forslag eller måske endda design. Dette sker oftest via konkurrencer eller blot ved direkte appel. Kundernes og interessenternes feedback anvendes i design- og udviklingsprocessen af produkter. Et eksempel på denne form for co-creation er Electrolux Design Lab, der er en global designkonkurrence for studerende, der inviteres til at præsentere innovative ideer til fremtidens husstandsapparater.

Co-creation til forbedring af produkter

Virksomheden arbejder sammen med kunder, interessenter etc. for at forbedre en eller flere funktioner i produktet. Dette har til hensigt at forbedre produktets fysiske ydeevne og dermed føre til en bedre brugeroplevelse. Denne form for co-creation ses eksempelvis på virksomheders websites eller apps, hvor kunderne opfordres til at foreslå forbedringer.

Co-creation og prototyper

Virksomhedens samarbejder med kunder, interessenter etc. for at udvikle en prototype på et helt nyt produkt. Et eksempel på denne form for co-creation er Deutsche Bank, der på websitet jovoto.com (website for crowdstorming) har delt en udfordring, hvor brugerne opfordres til at dele deres vision for, hvordan kunstig intelligens kan hjælpe Deutsche Bank med at genopfinde sin kundeservice.

Ved co-creation har virksomheder i den grad mulighed for at udnytte brugernes kreativitet, hvilket kan føre til innovative produkter og ydelser, der giver virksomheden fordele både i forhold til kunderne, der formentlig vil finde produkterne mere relevante samt i forhold til virksomhedens konkurrenter. Men det er ikke helt ligegyldigt hvilken form for samarbejde virksomhederne indgår i, når vi taler om co-creation.

Hvilken form for samarbejde, der er mest værdifuld i co-creation afhænger af, hvilken proces de eksterne samarbejdspartnere skal inddrages i. Grundlæggende har virksomheder to samarbejdsmuligheder. Den første mulighed er at samarbejde med slutbrugerne, der har ideer, lidenskab og energi, men som ikke er uddannede i den fælles co-creation. Den anden mulighed er at samarbejde med fagfolk og specialister – altså folk, der er uddannede som eksempelvis forskere, ingeniører og computerspecialister. Hvilken form for samarbejde, der er mest relevant for virksomheden afhænger af, hvilken af de tre co-creation-arbejdsprocesser, virksomheden ønsker at implementere.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Co-creation

Gratis månedlig inspiration

Flere end 10.000 ledere, iværksættere og ildsjæle modtager mit månedlige nyhedsbrev med artikler, videoer, links m.m. Vil du også inspireres?

Jonathan Løw
Share This