LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Digitalisering

Hjem » Ordbog » Digitalisering

Danske virksomheder er iblandt de mest digitale virksomheder i Europa. Der er dog markant forskel på, hvor langt de danske virksomheder er med digitaliseringen. Men uanset hvor langt de enkelte virksomheder er med digitaliseringen er det et emne, som alle bør forholde sig til, da det er lige præcis denne proces, der kan sikre virksomheders overlevelse.

Den moderne forbruger har store krav til deres adgang til og brug af teknologien. De vil kunne logge ind på deres online el-konto og se en oversigt over deres forbrug. Når de køber en ny telefon forventer de, at den er klar til brug og opsat som den skal, når den tages ud af kassen. Banklån skal kunne godkendes i løbet af få minutter. De forventer, at tjenesteudbydere har adgang til alle de data, der tidligere er angivet, så man ikke skal spørges igen og igen.

Mange traditionelle virksomheder kan ikke leve op til disse forventninger. Det betyder, at konkurrenterne, der er født ind i den digitale tidsalder har en klar fordel, hvor de kan tilbyde forbrugerne hurtig levering af digitale produkter og tjenester kombineret med avancerede algoritmer og fuld adgang til information.

Intuitive grænseflader, tilgængelighed døgnet rundt, realtid-funktioner, personlig betjening og ingen fejl – det er nogle af de aspekter, som forbrugerne er blevet vant til. For at imødekomme forbrugernes høje forventninger skal virksomheder accelerere digitaliseringen af deres forretningsprocesser. Det handler dog ikke kun om forbrugerens behov. Med digitalisering er der nemlig klare fordele for virksomheden. Ved hjælp af digitaliseringen kan virksomheden nemlig tilbyde mere konkurrencedygtige priser på grund af lavere omkostninger. Samtidig har virksomheden mulighed for at automatisere visse arbejdsprocesser, hvilket giver mulighed for i højere grad at fokusere på andre vigtige arbejdsgange.

Enhver digitalisering af arbejdsprocesser eller arbejdsgange, der ikke direkte er til gavn for kunderne, afhænger helt af virksomhedernes egne metoder og praksis. Men flytning af data og processer til skyen er generelt gavnligt, da det giver virksomhedens medarbejdere adgang til deres projekter hvor som helst og når som helst. For at flytte til skyen skal virksomheder have en pålidelig cloud-service udbyder, for at sikre sig mod cybercrime.

For at kunne imødekomme digitaliseringen, er det vigtigt, at virksomheder udarbejder en digitaliseringsstrategi, der fokuserer på de digitale fordele, der kan give mere værdi til virksomheden – hvad enten det er interne arbejdsprocesser eller produkter og ydelser til forbrugerne, der skal digitaliseres. Virksomheder, der digitaliserer deres arbejdsprocesser og/eller produkter/ydelser, kan forbedre bundlinjen og samtidig imødekomme forbrugerne.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Digitalisering

Gratis månedlig inspiration

Flere end 10.000 ledere, iværksættere og ildsjæle modtager mit månedlige nyhedsbrev med artikler, videoer, links m.m. Vil du også inspireres?

Jonathan Løw
Share This