Elevatortale
Forestil dig, at du er på vej hen til en virksomhed for at aflevere din ansøgning og CV. Det er dit absolut drømmejob og du har derfor brugt mange timer på at skrive den helt rigtige ansøgning og dit CV sidder lige i skabet. Du er begejstret – men nervøs. For du ved godt, at din ansøgning vil blive en ud af formentlig flere hundrede, som virksomheden skal gennemgå. Derfor handler det også om at kunne skille sig ud.
Du går ind i elevatoren og er på vej op til øverste etage, hvor du skal aflevere ansøgningen. Dørene lukker og du opdager, at du står i elevatoren sammen med personen, der er ansvarlig for at ansætte den rette person til den stilling, som du søger. Lige nu har du altså en unik mulighed for at gøre dig særlig bemærket. En mulighed, der varer fra døren lukker i elevatoren til I når op til den øverste etage. Det er tid til din elevatortale.
En elevatortale er en præcis, kort og overbevisende fortælling, der kan både kan omhandle dig selv, som ovenstående eksempel – men også din virksomhed, dine produkter eller måske dine ideer. På 30 sekunder har du chancen for at skabe interesse for dig, din virksomhed, dine produkter eller ideer. Det er typisk omkring 30 sekunder, da det vil være den tid det tager at komme fra bunden til toppen af bygningen med en elevator. Så elevatoren er altså et symbol for, at du har ganske kort tid til at levere dit budskab i en interessant og relevant form.
En elevatortale kan bruges i mange forskellige situationer. Det kunne eksempelvis være for at introducere din virksomhed til potentielle kunder eller internt i virksomheden, hvor du skal sælge en ny ide til din chef eller for at fortælle folk om det forandringsinitiativ, du er ansvarlig for.
Nogle mennesker tror, at en elevatortale kun er nyttig for sælgere, der skal pitche deres produkter og tjenester. Men det er langt fra tilfældet. Elevatortalen er ikke kun en sælger til køber-tale, men også en måde, hvor du har mulighed for at gøre opmærksom på dig selv eller din virksomhed. Det kunne eksempelvis være, hvis du mangler investorer. Samtidig er elevatortalen ikke kun forbeholdt mundtlig kommunikation. Den kan også fremkomme i en skriftlig form. For at blive i investorkonteksten, kunne det eksempelvis være, hvis du ønsker at crowdfunde – her er det meget vigtigt at sælge dig, din virksomhed og dine produkter bedst muligt i et afgrænset felt.
Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.
