LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Forretningsplan

Hjem » Ordbog » Forretningsplan

En forretningsplan, også kaldet en business plan, er en skriftlig beskrivelse af en virksomheds fremtid. En forretningsplan kan både udformes i opstarten af virksomheden og løbende og skal beskrive, hvordan man har tænk sig at drive sin forretning. Der beskrives hvad man planlægger at gøre, og hvordan man planlægger at gøre det.

Forretningsplanen formidler altså virksomhedens forretningsmål og strategier, som man vil anvende for at nå disse mål. Men derudover indeholder den også potentielle problemer og hvordan man forventer at løse disse problemer, organisationens struktur samt mængden af kapital. Den tid man bruger til at gøre sin forretningsplan grundig og præcis, og holde den ajourført, er en investering, der kan have stor betydnings på sigt. En god forretningsplan følger ofte de accepterede retningslinjer for både form og indhold. Der er tre overordnede dele til forretningsplanen:

Forretningskonceptet

I denne del af forretningsplanen diskuteres branchen, forretningsstruktur, produktet eller servicen samt hvordan man planlægger at gøre virksomheden til en succes.

Markedet

Her beskrives og analyseres potentielle kunder: hvem de er og hvad der vil få dem til at købe lige netop dine produkter. I den her del af forretningsplanen beskrives også konkurrenterne og hvordan ens virksomheden placerer sig i forhold til dem.

Økonomien

Her klarlægges indkomst, omkostninger, balance og andre nøgletal. Denne del af forretningsplanen kan kræve hjælp fra en revisor og et godt regnearksprogram.

Disse tre overordnede dele udgøres af:

  • Resumé
  • Virksomhedsbeskrivelse
  • Markedsstrategier
  • Konkurrenceanalyse
  • Design og udviklingsplan
  • Drift og ledelsesplan
  • Finansielle faktorer

Forretningsplaner kan bruges til både intern og ekstern brug og opdateres løbende. Iværksættere skriver ofte forretningsplaner for at kunne overbevise investorer om po­tentialet i virksomheden. Eksisterende virksomheder skriver forretningsplaner, når de vil ind på nye markeder eller udvikle nye produkter.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Forretningsplan

Gratis månedlig inspiration

Flere end 10.000 ledere, iværksættere og ildsjæle modtager mit månedlige nyhedsbrev med artikler, videoer, links m.m. Vil du også inspireres?

Jonathan Løw
Share This