LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Gamification

Gamification er en proces, hvor man tager noget, der allerede eksisterer, et websted, en app, et online fællesskab, og integrerer en spil-feature i det eksisterende materiale for at øge niveauet af deltagelse, engagement og loyalitet hos brugeren. Gamification involverer de teknikker, som spildesignere bruger til at engagere spillere, og anvender dem på ikke-spiloplevelser for at motivere handlinger, der giver værdi for virksomheden.

Derfor er gamification et innovativt forretningsværktøj, der repræsenterer en helt ny retning for at opnå de mål, der har sat for virksomheden. Både små og store virksomheder kan skabe innovative programmer, der kan skabe en helt anden brugeroplevelse for eksempelvis virksomheden målgruppe.

Gamification har eksisteret i et stykke tid og det har vist sig at være en meget alsidig teknologi, der kan anvendes til mange forskellige formål. Den bruges både til markedsføring, projektledelse, rekruttering og endda i forbindelse med medarbejdernes sundhed.

Her er nogle eksempler på, hvor gamification bruges i virksomheden:

M&M’s

I 2013 lancerede M&M’s et spil som en del kampagnen for deres nye produkt ’M&M’s Pretzel’. Spillet var simpelt bygget op og blev øjeblikkeligt at kæmpe hit hos modtageren. Spillet gik ud på, at brugerne blev præsenteret for et grafisk design med masser M&M’s, hvor der befandt sig en Pretzel gemt blandt dem. Opgaven var at simpelthen finde den. Spillet øgede brugernes engagement med mærket, hvilket i den grad kunne spores på virksomheden facebookside, hvor der kom over 25.000 likes og højere engagement ved virksomheden opslag. Gamification-featuren var en mindre del af en større marketingkampagne, men den tilbød en ny og sjov måde at engagere sig i virksomhedens nye produkt.

Nike

NikeFuel er en del af Nike+, hvor der måles alle former for aktiviteter – lige fra en morgentræning og eftermiddagsløbetur til enhver aktivitet og bevægelse i løbet af dagen. Denne enhed tilgås via en app på brugernes smartphone, hvor aktiviteterne registreres og omdannes til point. Disse point bruges til at konkurrere mod andre brugere. Efterhånden som man når bestemte mål åbner NikeFuel op for særlige trofæer og belønninger, der skal være med til at motivere brugerne. Ikke kun for at fortsætte med at bevæge sig, men også i forhold til at dele deres resultater på de sociale medier og dermed være med til at øge brandets synlighed. Nike anvender altså her gamification til at engagere og motivere sine brugere og ved at inddrage belønninger for nye mål sikrer Nike, at deres produkt bliver ved med at være relevant for de brugere, der anvender den.

Starbucks

Starbucks er kendt for at have fokus på kundernes og medarbejdernes loyalitet og engagement

Starbucks er kendt for sin omsorg, når det kommer til kunde og medarbejderes loyalitet og engagement. Starbucks Rewards er et eksempel på, hvordan gamification omdanner et traditionelt loyalitetsprogram til et engagerende spil. Når man er registreret vil man få stjerner ved hvert køb, der senere kan ombyttes til drikke- og madvarer. Spillet har tre niveauer, som brugerne kan sigte efter at nå. Spillet er enkelt og indeholder materielle belønninger.

Ovenstående eksempler er med til at vise, hvordan gamification kan integreres i virksomheden og samtidig også, hvor meget ekstra værdi virksomheden kan få ud af at implementere denne teknologi. Gamification kan både bruges som det bærende element i et initiativ, som Starbucks lyalitetsprogram, eller som en del af en større kampagne, som ved M&M’s.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Gamification
Share This