LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Lean Canvas

Som iværksætter er en af de vigtigste opgaver at få sine ideer ud af hovedet og etablere dem i et konkret format, så man kan dele ideen med andre. Tidligere har denne proces krævet en veldokumenteret forretningsplan, der normalt tager uger eller måneder at skabe. Og her kommer Lean Canvas ind i billedet.

Lean Canvas er en et-sides skabelon til at udforme en forretningsplan. Lean Canvas hjælper med at konstruere sin idé i hovedpunkter ved hjælp af 9 grundlæggende elementer.

Med en Lean Canvas kan man hurtigt illustrere mulige forretningsmodeller, produktlanceringer, kampagner osv. og dele dette med interessenter. Ved at anvende Lean Canvas som en visuel guide til at formidle ens ideer kan være meget effektivt og værdifuldt.

Medmindre en Lean Canvas er blevet tilpasset, består den, som tidligere skrevet, af ni blokke, der giver mulighed for at lave en grundig plan og mulighed for at navigere rundt i processen fra idé til for eksempel et konkret produkt.  Lean Canvas gennemgår logiske trin, der starter med kundernes udfordringer/problemer og slutter med en definition af, hvordan man vil positionere sig bedre i forhold til konkurrenter. En Lean Canvas-skabelon består af følgende:

Problem

Ethvert kundesegment, som man ønsker at arbejde med, vil have et sæt problemer/udfordringer, som de har brug for at løse. I denne boks skal man angive de 1-3 højt prioriterede problemer, som ens kunder kan have. Hvis ikke man kan komme på nogle problemer at løse, har man ikke et produkt at tilbyde og det er netop derfor.

Customer Segments

Problemet og kundesegmenter er forbundet i en Lean Canvas. Uden specifikke kundesegmenter kan man ikke gennemskue mulige problemer/udfordringer – og omvendt.

Unique Value Proposition

Unique value proposition er en definition af den unikke værdi, som kunder kan opleve ved at købe ens helt konkrete produkt. Det er den primære årsag til, at en kunde skal købe fra én. Hvorfor er ens produkt anderledes og hvorfor skal kunderne investere i lige præcis dette produkt fremfor konkurrentens?

Solution

Det er som regel det her punkt i en Lean Canvas, som mange iværksættere synes er det sjoveste. Det er nemlig her løsningen til ens produkt skal defineres. Her handler det om at tage udgangspunkt i punkterne fra, hvilke afsnittet omkring kundernes problemer – og ud fra disse punkter udforme forskellige løsninger.

Channels

Kanaler er de platforme, hvor man kan nå ens potentielle kunder. Vær opmærksom på, hvilke kanaler der giver tilstrækkelig adgang til de konkrete kundesegmenter. Det er kun nødvendigt at være de steder, hvor ens målgruppe befinder sig. Kanaler kan være e-mails, sociale medier, annoncer, blogs, artikler, messer, radio og tv, webinars osv.

Revenue Streams

Her prissætter man sit produkt. Prisen er en stor del af slutproduktet og er samtidig med til at definere sine kunder. Hvis man er en helt ny virksomhed, skal man måske overveje at sænke priserne – men samtidig skal man vurdere, om det er hensigtsmæssigt i forhold til ens potentielle kundesegmenter.

Cost Structure

Her skal man oplyse alle driftsomkostninger. Hvor meget vil det koste at få et website? Hvad er de samlede månedlige omkostninger? Hvor meget vil det koste at interviewe ens kundesegment? Hvor meget koster en markedsundersøgelse?

Key Metrics

Enhver virksomhed, uanset branche og størrelse, vil have behov for at kunne måle sin succes og det er netop det, der defineres i dette punkt i en Lean Canvas. Altså hvordan man har tænkt sig at måle på succesen af ens produkt. For at kunne måle denne succes, skal man derfor også definere, hvad succeskriterierne er, hvilket kan være alt fra at omsætte for x antal kroner til et ønske om et gøre verden til et bedre sted.

Unfair Advantage

Dette er det sidste punkt i en Lean Canvas og her skal man definere, hvad ens virksomhed klare fordel er sammenlignet med konkurrenterne. Den eneste reelle konkurrencefordel er det, der ikke kan kopieres og ikke kan købes og kan være alt fra insider-informationer, et drømmeteam, eksisterende kunder osv.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Lean Canvas

Gratis månedlig inspiration

Flere end 10.000 ledere, iværksættere og ildsjæle modtager mit månedlige nyhedsbrev med artikler, videoer, links m.m. Vil du også inspireres?

Jonathan Løw
Share This