LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Markedsanalyse

En vigtig del af enhver forretningsplan er markedsanalysen. Det er nemlig altid nødvendigt at udforme en markedsanalyse, hvis man som virksomhed ønsker at bevæge sig ind på et nyt marked. Uanset om det er en helt ny virksomhed, hvis der tilføjes et nyt forretningsområde til en eksisterende virksomhed eller hvis man ønsker at udvikle et nyt produkt.

En markedsanalyse bør indeholde overvejelser som:

  • Hvem er mine potentielle kunder?
  • Hvad er deres købs- og indkøbsvaner?
  • Hvor mange af dem er der?
  • Hvor meget vil de betale?
  • Hvem er min konkurrenter?
  • Hvilke succeser og udfordringer har de haft?

En markedsanalyse er både en kvantitativ og kvalitativ vurdering af et givent marked. I markedsanalysen ser man både på markedets størrelse både i volumen og værdi, de forskellige kundesegmenter og købsmønstre, konkurrencen og de økonomiske aspekter med hensyn til adgang og reguleringer. En god markedsanalyse kan være med til at reducere risikoen for at fejle enten med sin nye virksomhed eller nye produkter, for hvis man forstår sine potentielle kunder og markedsforhold, har man en bedre chance for at udvikle en virksomhed eller et produkt, der rent faktisk er behov for. Dermed kan markedsanalysen bidrage med essentiel viden om markedet, som virksomheden i den grad kan drage nytte af. Men samtidig er markedsanalysen også et værdifuldt værktøj til investorer for at vise dem, at man som virksomhed kender sit marked, og at markedet er stort nok til, at man kan skabe en ny forretning eller et nyt produkt.

Der findes mange eksempler på, hvordan en markedsanalyse skal se ud og hvad, den skal indeholde. Det vigtigste for markedsanalysen er dog at huske på, at hver analyse er forskellig og som virksomhed handler det om at vide så meget som overhovedet muligt om det konkrete marked, som man ønsker at bevæge sig ind på.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Markedsanalyse
Share This