LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Market penetration

Der findes forskellige måder, hvorpå man kan vækste sin forretning.

Du kan eksempelvis øge dit salg af eksisterende produkter på et eksisterende marked. Det betyder, at du øger din markedsandel. Denne vækst kan enten opstå ved mersalg til dine egne kunder eller ved kapring af konkurrenternes kunder. Denne tilgang kaldes for market penetration.

En anden mulighed er at sælge dine eksisterende produkter på nye markeder. Det vil typisk ske gennem en geografisk udbygning af dit handelsområde, eksempelvis ved etablering af en ny butik.  Her er tale om markedsudvikling.

En tredje mulighed er at udbygge din produktportefølje (de produkter du tilbyder kunderne) på dit eksisterende marked. Her er mulighederne utallige, du kan eksempelvis udvikle eksisterende produkter med nye features, du kan udbygge dit sortiment eller du kan sælge helt nye produkter. Vi taler her om produktudvikling.

Endelig kan du som en sidste vækstmulighed sælge helt nye produkter på et helt nyt marked. Dette kaldes diversifikation.
En diversifikationstrategi bruges til risikospredning. Hvis dine produkter f.eks. er særdeles sæsonprægede, kan det være en ide at sælge produkter med omvendt sæsonudsving. Et eksempel er Stiga der sælger noget så forskelligt som plæneklippere og bordtennisborde.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Market penetration
Share This