Nudging
Nudging kommer fra om adfærdspsykologien og handler om, hvordan vi mennesker opfører os i specifikke situationer. Vi mennesker tænker os nemlig ikke altid om, når vi agerer på en bestemt måde – og her forklarer nudging, hvordan vi tager hurtigere beslutninger på grund af irrationel tænkning og manglende informationer.
Gennem forskning relateret til nudging har man fået indsigt i, hvordan konteksten i givne situationer systematisk kan føre til, at mennesker undlader at handle rationelt. Mon ikke du er gået igennem en ellers så skøn park og er stødt på en område fyldt med skrald? Skraldet er formentlig blevet smidt af en masse forskellige mennesker, der har ubevidst har registreret at der er smidt en masse skrald, hvorfor det er et område, hvor de også kan tillade at adskille sig med skraldet – på trods af, at det ikke vil kræve yderligere at smide skraldet i den skraldespand, der står lige ved siden af. Ved hjælp af nudging vil man formentlig kunne ændre den adfærd i menneskers irrationelle handling.
Så vi tænker os altså ikke altid om inden vi handler – men det er heller ikke altid meningen. I mange tilfælde sætter vi automatpilot på og tænker ikke nærmere over, hvad vi gør. Det er eksempelvis gældende, når vi trækker vejret. Vi skal kunne trække vejret for at kunne overleve, så derfor er dette et eksempel på en af de handlinger, der ikke gør yderligere skade af at blive sat på autopilot. Men der er også andre handlinger, der ikke er hensigtsmæssige, når vi ikke tænker over, hvordan vi handler – som eksemplet med skraldet i parken. Og det er netop i de givne situationer, der udløser disse handlinger, hvor nudging kan være hensigtsmæssigt at indføre.
Ved hjælp af nudging kan man hjælpe mennesker til at tage bedre beslutninger – både for dem selv men også for alle omkring dem. Nudging kan derfor bidrage til, at mennesker tager nye beslutninger, der fremmer miljøet eller menneskers helbred og livskvalitet.
Måske har du set youtube-filmen fra en metrostation, hvor der både er rulletrapper og almindelige trapper. I filmen kan man se, hvordan samtlige mennesker vælger rulletrapperne og kun ganske få vælgerne trapperne, som jo rent faktisk er langt sundere at tage. Ved hjælp af nudging vil man ændre i denne adfærd. Så efter kort tid ser vi, hvordan de almindelige trapper forvandles til et klaver, så trapperne slipper musik, når man går på dem.
Det er selvfølgelig ikke et klaver, men et underlag, der reagerer med lyd, når folk træder på det. Efter denne forvandling, der tager afsæt i nudging-teorien, kan vi se, at flertallet af de mennesker, der skal op af trapperne nu vælger de almindelige trapper – simpelthen fordi de møder noget, de ikke er vant til at se og derfor tvinges til at være mere bevidste om deres valg. Dette er et eksempel, hvor nudging kan få mennesker til at tage det sunde valg med de almindelige trapper fremfor rulletrapperne.
Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.