Pitch
Et pitch kan defineres som den “tale”, du holder om dit virke og din virksomhed ved ethvert møde med en fremmed person. Egentlig stammer udtrykket fra baseball, hvor du har en pitcher (vigtig spiller på holdet), som kaster/pitcher en hård skruet bold ind til slåeren.
Pitchet kan foregå til netværksarrangement, et fysisk møde med en mulig nye kunde, i telefonen med et kundeemne, til en forsamling af investorer, der vil høre om dit spændende projekt etc.
Pointen er: et pitch laver du i MØDET med andre, der gerne vil høre, hvad din virksomhed går ud på. Det vil ændre sig alt efter situationen. Således vil et pitch i telefonen være anderledes end pitchet til en forsamling investorer.
Man hører ofte begrebet “elevator pitch”. Det dækker over din evne til at levere budskabet kort og præcist – typisk på under 30 sekunder. Forestil dig at du står i en elevator på 0. sal, og ind i elevatoren træder din drømmeinvestor. I skal begge op til 10. sal, og det tager maksimalt 30 sekunder. Hvordan vil du overbevise vedkommende om, at I skal tale videre, og at du har en genial investeringscase? Dét handler din elevator salgstale (pitch) om.
Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.
