Pretotyping
Virksomheder kan benytte sig af pretotyping, hvis de ønsker at udvikle det helt rigtige produkt, som kunderne gerne vil købe og som produceres med så få omkostninger, der er muligt. Alt dette uden at udvikle selve produktet først.
Mange innovative produkter er knap kommet på markedet, før man kan konkludere, at de aldrig vil få stor succes. Desværre er disse produkter så langt i processen, at de allerede har kostet virksomheden mange penge. I nogle tilfælde kan fejlene skyldes dårlig gennemførelse af produktet. Men i mange tilfælde er det innovative produkt både gennemtænkt, planlagt og bygget. Der hvor fejlen opstår er i det øjeblik, at produktet står på hylden og man må konkludere, at forbrugerne ikke ønsker eller har brug for produktet.
Man kan altså ikke forvente, at man kan udvikle et innovativt produkt uden at fejle i processen – og det er netop det pretotyping handler om. Ved pretotyping identificerer man nemlig de fejl inden produktet er gået i produktion. Og her er det netop forbrugerne, der spiller en central rolle. Det er dem, der skal købe produktet, så derfor er det også dem, der er med til at udforme det.
Pretotyping er derfor en tilgang til udvikling og lancering af innovative produkter, hvor forbrugerne hjælper med at afgøre, om man udvikler produktet korrekt, før man investerer tid, penge og kræfter på at producere produktet. Pretotyping hjælper virksomheder med at fejle – men hurtigt nok og billigt nok til at man har tid og ressourcer til at prøve noget anderledes.
Pretotyping skal ikke forveksles med prototyping, da dette er to forskellige processer. Prototyper er nødvendige, når der skal produceres nye produkter for at sikre sig, at produktet fungerer, som det skal. Prototypen er altså en produkt af en ideer, tanker, undersøgelser, tests, design osv. Ved pretotyping vil man forsøge at finde ud af, om det ønskede produkt nu også er det rigtige produkt at bygge. Når man ved pretotyping når frem til, at der er potentiale i ens produkt, vil det give mening at gå fra pretotyping til prototyping.
Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.
