LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

PR

Omdømme kan være en virksomheds største aktiv. Det er det, der skiller virksomheder ud fra mængden og giver en konkurrencemæssig fordel. Effektiv PR kan hjælpe med at håndtere omdømmet ved at kommunikere og opbygge gode relationer med alle organisationens interessenter.

Personer, der arbejder med PR, eller public relations, er storytellers. De skaber fortællinger for at fremme og/eller gøre opmærksom på virksomhedens dagsorden. PR kan bruges til at beskytte, forbedre eller opbygge et omdømme både gennem medierne, de sociale medier og via en masse andre kanaler. En god PR-medarbejder vil analysere virksomheden, finde de positive budskaber og oversætte disse budskaber til positive og interessante historier. Ender virksomheden i et dårligt lys i medierne, kan PR-medarbejdere formulere det bedste svar med henblik på at gøre mindre skade på virksomheden.

Nogle kategoriserer PR som reklame – men der er en forskel på disse to begrebet. Reklame er betalt ”taletid” mens PR er taletid, man får fortjent. Ved PR får man journalister eller redaktører til at skrive en god historie om virksomheden eller virksomhedens produkter. Et PR-afsnit vil fremgå i eksempelvis en avis indhold og ikke på reklamesiderne.

For at få god PR er det vigtigt, at virksomheden har ansat en eller flere personer, der kan lave det arbejde der skal til for at opnå dette. Det handler ikke kun om at have gode kommunikative færdigheder. PR handler nemlig også om kreativitet for at ens virksomhed skal adskille sig fra alle de andre – og konkurrencen er hård. PR er derfor et erhverv, der konstant kræver nye ideer, der gør andre nysgerrige på virksomheden.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

PR
Share This