LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Radikal innovation

Hjem » Ordbog » Radikal innovation

Radikal innovation er dét, som skabte de mest succesfulde virksomheder i Danmark, men som de fleste af disse har glemt alt om den dag i dag. Det er drivkraften bag de allerstørste forretningssuccesser i verden, men også noget af det som aktieinvestorer og banker er allermest bange overfor. Et åbenlyst paradoks.

Hvad er radikal innovation?

Frem for at give den akademiske udlæg af, hvad radikal innovation vil sige og således fortabe mig i langsommelige og til dels ligegyldige diskussioner, så lad mig prøve at give dig et lidt provokerende bud:

Radikal innovation er dét, som skabte de mest succesfulde virksomheder i Danmark, men som de fleste af disse har glemt alt om den dag i dag. Det er drivkraften bag de allerstørste forretningssuccesser i verden, men også noget af det som aktieinvestorer og banker er allermest bange overfor. Et åbenlyst paradoks.

Du kender sikkert den globale virksomhed FedEx. Virksomheden blev baseret på idéen om, at man skulle kunne få alt leveret ”absolutely, positively overnight”. En på mange måder vanvittig idé på den tid, og rygterne vil da også vide, at stifteren af FedEx, Fred Smith, kun fik et C for sin forretningsidé på universitetet. Til trods for dette troede Fred Smith selv på sin radikale idé, og se hvor FedEx er i dag.

Omkostningerne ved ikke at lave radikal innovation

Forskningen viser os, at hvor virksomheder rent statistisk bruger 70% på effektiviseringer og optimeringer, så stammer kun 10% af deres fremtidige omsætning herfra. Omvendt viser de samme tal, at 70% af den fremtidige omsætninger stammer fra de 10%’s radikale innovationer og nytænkning (kilde: Harvard Business Review).

Ét eksempel på, hvor fortalt det kan være for succesfulde virksomheder at glemme deres radikale og innovative ophav, er firmaet Digital Equipment Corporation.

Det er nok ikke umiddelbart et navn, der ringer mange klokker herhjemme, men faktisk havde firmaet tilbage i 90’erne over 100.000 ansatte og var det næststørste computerfirma i USA! Stifteren Ken Olsen havde tænkt radikalt og skabt minicomputere, der var væsentligt hurtigere og mere effektive end de daværende IBM-alternativer. Dét var noget, aktiemarkedet og investorerne måske ikke forstod på det tidspunkt, men kunderne gjorde.

Digital Equipment Corporation findes imidlertid ikke længere. Virksomheden måtte lukke ned et årti senere, da stifteren Ken Olsen i stedet fik travlt med at tilfredsstille investorer, aktionærer og andre, der foretrak effektiv og LEAN management på bekostninger af et radikalt innovationsmiljø (de kan vel at mærke med fordel arbejde side om side).

Af samme grund afslog Ken Olsen en lang række idéer, der kom fra ansatte og kunder og blev berømt for at udtale:

”Jeg kan ikke se nogen grund til, hvorfor amerikanerne skulle være interesserede i at have en computer i deres eget hjem.” Det skulle som bekendt vise sig, at han tog godt og grundigt fejl.

Tænker din virksomhed i radikal innovation?

Det tankevækkende er, at hvis du sidder i en etableret dansk virksomhed, så kender du muligvis ikke til, hvor radikalt innovativt dit firma var, da det oprindeligt blev stiftet. Måske var der dengang mange i forretningsverden, der afviste idéen som FOR radikal eller risikabel?
Du kunne jo prøve at udfordre den nuværende ledelse og stille dem spørgsmålet: Ville I godkende den idé, der skabte vores virksomhed i sin tid, nu?

Spørgsmålet er godt, fordi det kan åbne deres øjne for, at balancen imellem at optimere/effektivisere og innovere måske er skæv. Det er værd at minde hinanden om, at produkter forsvinder med lynets hast. Breve, lommeregnere, kalendere, aviser (snart!) osv.

Det afgørende er i den forbindelse, om virksomhederne og forretningsmodellerne bag er innovative og lydhøre nok til at genopfinde sig selv og turde satse på de idéer, som var ligeså risikable som dengang, de oprindeligt blev til. Tør de eksperimentere nok, eller er man enten blevet for selvfed eller for corporate til at erkende, at man muligvis snart er den næste store kæmpe, der i fremtiden må nøjes med at kigge på sin gravskrift i historiebøgerne?

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Radikal innovation

Gratis månedlig inspiration

Flere end 10.000 ledere, iværksættere og ildsjæle modtager mit månedlige nyhedsbrev med artikler, videoer, links m.m. Vil du også inspireres?

Jonathan Løw
Share This