LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Skalérbarhed

Skalérbarhed henviser til, om en given idé er nem at skalere – dvs. gøre større. Eksempelvis vil et stykke software typisk være nemt at skalere, da det, når det først er udviklet, primært handler om at få det ud til så mange kunder / markeder som muligt.

Omvendt er en konsulentvirksomhed ikke så ligetil at skalere (og i hvert fald dyrere), eftersom det kræver ansættelse af mange nye folk, hvis man for alvor vil vækste og skalere forretningen.

Skalering refererer således til udbredelsen af en given idé/virksomhed i større skala. Typisk bruges udtrykket efter en vellykket opfindelses- og innovationsfase, hvor det derefter er oplagt at skalere eller sprede initiativet, således at flere mennesker får gavn af det. Effekten øges, økonomien optimeres m.m.

Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.

Skalérbarhed
Share This