Virtual Reality
Virtual Reality (VR) handler om skabelsen af et virtuelt miljø, der præsenteres for vores sanser på en sådan måde, at vi oplever det som om vi virkelig er til stede. For at opnå denne følelse anvendes en lang række avancerede teknologier, der skal påvirke brugeren opfattelse og kognition. Virtual Reality anvendes både som underholdning og i seriøse kontekster og i takt med, at teknologien bliver billigere, bliver den også mere og mere udbredt. Vi kan derfor forvente at se mange flere innovative anvendelser af Virtual Reality i fremtiden og måske en helt ny måde, hvorpå vi kommunikerer.
Virtual Reality gør det muligt at opleve alt – hvor som helst, når som helst. Det er en teknologi, der i den grad slører linjerne mellem den fysiske og den digitale verden. Virtual Reality kan overbevise den menneskelige hjerne om, at et imaginært sted på et imaginært tidspunkt er virkelighed. Hovedmonterede skærme bruges sammen med hovedtelefoner og håndkontroller for at give den bedst mulige indlevelse.
Flere og flere forskellige industrier tager Virtual Reality til sig og oplever, at Virtual Reality kan gavne de områder, hvor teknologien integreres. Virtual Reality bliver blandt andet brugt inden for spilbranchen og inden for uddannelse. Nogle af de andre områder, der har taget Virtual Reality til sig er blandt andet.
Sundhedssektoren
Ved hjælp af realistiske, virtuelle miljøer eller virtuelle modeller af den menneskelige anatomi kan sundhedspersonale få indsigt i, hvad de vil opleve, før de rent faktisk arbejder på en rigtig krop. Dette er nyttigt ikke kun for studerende, men også for erfarne fagfolk, der udfører nye eller højrisiko-procedurer.
Muligheden for decentraliseret patientpleje er også tilgang, der er mulig med Virtual Reality. Virtual Reality-applikationer er designet til at lære om patienter og undersøge dem på samme måde som sundhedspersonale ville. Dermed kan der spares betydelige mængder af tid og indtægter, der ellers ville være forbundet med pleje og behandling.
Turisme
Virtual Reality giver mulighed for guidede ture rundt om i verden, hvilket giver personer mulighed for at ”prøve destinationerne” før man køber rejsen. Dette vil formentlig gavne små og mindre kendte steder, da rejsende kan observere, hvad hver destination har at tilbyde.
Rejseselskaber vil også være i stand til at fremvise destinationer og overnatningssteder. Virtual Reality giver potentielle gæster på et hotel eller feriested mulighed for at udforske og opleve området inden booking. Nogle virksomheder har endda forsøgt at genskabe hotelværelsernes miljø ved at bruge virkelige stimulanter som vind, dufte, lyde mv.
Også inden for marketing kan Virtual Reality bruges til at skabe mere indlevende reklamer og kampagner. Eksempelvis har Samsung i forbindelse med deres Samsung Gear VR, som er en Virtual Reality-brille, skabt en mulighed for, at forbrugere kan prøve brillen i butikker og derigennem få adgang til hele Samsungs sortiment, hvorfor brugere kan teste deres eventuelle nye køb i en mere indlevende kontekst.
Denne ordforklaring bringes til dig af iværksætter og foredragsholder Jonathan Løw. Du finder forklaringer på flere end 100 ord indenfor innovation, disruption, ledelse og innovation.
