LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Da jeg skrev bestselleren GURUBOGEN, interviewede jeg bl.a. den amerikanske innovations- og marketingguru Seth Godin. Vi talte om udfordringen for enhver organisation, når det kommer til at blive ved med at være innovativ – ikke mindst når organisationen er vokset, fordi fejlene, når de indtræffer, ofte også vokser i de implikationer, de kan have.

Jeg vil gerne dele nogle af Godins vigtigste pointer i dette nye indlæg på min blog. Resten kan du læse i bogen eller få igennem nogle af mine forskellige foredrag omkring innovation og forandringer

“Efterhånden som organisationer og individer bliver mere succesfulde, bliver det stadigt sværere at være innovativ. Det skyldes først og fremmest frygt. Frygten for at fejle bliver større, efterhånden som du bliver mere succesfuld, fordi det opleves som om, at du har mere at miste.

Det første, der forsvinder, er nu-og-her tankegangen. Hvorfor skal du lancere produktet i dag, hvis du kan gøre det i næste uge i stedet? Der findes et hav af undskyldninger, men i sidste ende handler det om én ting: Hvis enhver innovation har potentialet til at fejle, eller i hvert fald blive kritiseret, hvorfor så have så travlt? Gå til nogle flere møder, socialisér produktet, polér det og så, en skønne dag, er du klar til at lancere det.

Tabet af nu-og-her tankegangen hænger bl.a. sammen med et ønske om at undgå ansvarsplaceringen. Mange møder kan anskues som små events, hvor en organisation er samlet i et rum, indtil én person endelig udbryder: ”Okay, jeg skal nok tage ansvaret for det her.” Hvis du er villig til at tage ansvaret, har I så rent faktisk brug for et møde, eller kan du blot sende et spørgsmål eller to ud til de personer, du har brug for input fra?

Dette er to symptomer på organisationen, der er ude af stand til at rykke hurtigt fremad. To advarselstegn fra personen, der er fanget i modstandens greb. ”Jeg kan tage mig min tid, og hvis jeg er heldig, så kan jeg få dig til at undre dig over, hvem der egentlig har skylden.”

Du har imidlertid ikke brug for mere tid, du har brug for at træffe et valg.

Læs historien om The original Mac, og du vil blive forundret over, hvor hurtigt den blev gjort færdig. Willie Nelson skrev tre hits på en dag. For at redde det første brand, jeg var ansvarlig for, redesignede jeg fem produkter på mindre end en dag. Det tager seks ansatte ved Lays Chips et år at klare bare én.

Dynamikken i den bydende nødvendighed er at spørge om godkendelse og så bare komme ud over stepperne. Den ansvarliges mantra er: ”Jeg har styr på det her.” Du kan føle den slags ske, når du er i nærheden af det. Det er et helt specielt slags teamwork, en selvsikker desperation… ikke desperationen som i håbløshed, men den desperate anstrengelse, som kommer af at være håbefuld.”


Seth Godin er forfatter til 17 bøger, som alle har været globale bestsellere og er oversat til mere end 35 sprog.

Share This