LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Shortcut til ikke at blive disrupted: Forær kontorpladser væk

Hjem » Shortcut til ikke at blive disrupted: Forær kontorpladser væk

Jeg holder over 50 foredrag om året omkring innovation og disruption. Én af de bekymringer, der går igen iblandt tilhørerne, er uoverskueligheden af hele disruption-fænomenet. Hvordan skal man som mindre dansk virksomhed komme i gang, og hvordan får man adgang til den seneste nye viden og de mest relevante teknologier?

Den gode nyhed er, at hvis du sidder i en SMV, så har du allerede et forspring i forhold til mange af de helt nye startups, der potentielt vil disrupte din branche. Du har adgang til de relevante faciliteter og teknologier, medarbejdere som kender branchen samt kapital, der er ude at arbejde. Du er foran, i hvert fald for nu.
Den dårlige nyhed er, at dit forspring er tidsbegrænset. Som oftest arbejder disse startups på en anden måde og i et højere tempo end de fleste etablerede virksomheder. Det er derfor, at vi ser de mange skred i magtbalancer i disse år.

Det kan synes uoverskueligt, hvad I skal gøre, men her er ét meget konkret og virkningsfuldt forslag: Forær nogle af jeres kontorpladser væk!

Mange virksomheder, især indenfor produktionen, har ledig kapacitet, når det kommer til kontormiljøerne. Der er måske et mødelokale, I nærmest aldrig bruger, eller der er kontorer, hvor jeres forretningsudvikling sidder, men hvor I ikke udnytter al plads eller alle skriveborde. Det er en luksus, som ikke er de disruptive startups forundt.

For mange startups i den helt tidlige fase er udgiften til kontorer en barriere. Man ville egentlig gerne sidde i et inspirerende miljø, hvor man kunne lære af andre, men pengene er ikke til det, så man finder nødløsninger i stedet. Det gør både, at arbejdsmiljøet ikke bliver optimalt, samt at der ingen gensidig læring finder sted.

Mit helt lavpraktiske og konkrete forslag til dig som SMV er derfor at stille jeres kontorpladser gratis til rådighed for startups indenfor jeres branche eller beslægtede brancher. Det kan synes farligt eller som en dårlig idé at ”invitere fjenden indenfor”, men tænker du sådan, så er du allerede i gang med at blive disrupted.

Blockbuster afslog at købe Netflix tilbage i 2001, fordi man ikke kunne se potentialet i dem.
Google har i dag et markant fokus på at investere i startups, som er skabt af tidligere Google-ansatte, fordi man på den måde kan fastholde talent og viden tæt på sig.

Din virksomhed, der garanteret på ingen måde minder om hverken Netflix eller Google, kan gøre det samme, fordi I ligeså godt kan lære af de bedste.

Ved at have unge og innovative startups siddende i jeres miljø, smitter det naturligt af på jer. De vil kunne bruge jer som mentorer, mens I kan bruge det til at holde jeres skarpe på, hvad der foregår i jeres og tilstødende brancher. Ofte vil sådanne samarbejder også på sigt kunne føre mange andre spændende ting med sig – det kunne være muligheden for at investere i eller opkøbe disse startups, eller det kunne være talenter, I beslutter jer for at indlemme i virksomheden.

Hvis I har det mindset, at I er bange for at dele idéer med ”de nye lejere”, så kom ud over det. I fremtiden skal I ikke være bange for, at andre vil kopiere jeres idéer, men i stedet frygte hvis de ikke har lyst til det. Fremtidens disruptive virkelighed kræver troen på samarbejde over konkurrence og læring over viden.

Disruption

af | 26. december, 2016 | Disruption, Innovation

Del dette: 

Gratis månedlig inspiration

Flere end 10.000 ledere, iværksættere og ildsjæle modtager mit månedlige nyhedsbrev med artikler, videoer, links m.m. Vil du også inspireres?

Jonathan Løw
Share This