LinkedIn YouTube Vimeo SlideShare
Menu

Bestselleren Blue Ocean Strategy lærte os, at man skal gå efter de blå oceaner. Dvs. de forretningsområder hvor næsten ingen eller meget få hajer slås om byttet og derfor ikke gør vandet blodrødt. I dag er det på tide, at vi gør op med denne forståelse og fortælling.

Der findes ikke længere blå eller røde i et dybt globaliseret erhvervsliv. Der kan findes små blå vandpytter, men i det store hele er grundfarven blevet lilla. I samme øjeblik, som du kommer på en tilsyneladende blå idé her i Danmark, så er den allerede skabt på et blodrødt marked i Kina. Når du på et tidspunkt møder disse aktører med din unikke idé, så ender slutfarven med at blive lilla uanset hvad.

Derfor bliver vinderne i fremtiden to slags virksomheder:

  1. Dem der går efter de blå vandpytter.
  2. Dem der kan se nuancerne i verdenshavet.

 

De blå vandpytter

Den ene mulighed for et lille land som Danmark ligger i at spotte blå vandpytter. Dvs. nicher hvor vi qua enten unik teknologi eller historik er stærke og kan ekspandere yderligere.

Ofte vil vi her være hjulpet af vores forståelse af bæredygtighed, grøn teknologi og lignende, men vi bør samtidig være realistiske og ikke tro, at vi her kommer til at skabe det næste Google eller Apple. Mindre kan også gøre det. Der vil også i fremtiden være blå områder på verdenskortet, men det vil ikke være have – nærmere vandpytter. Erhvervslivet er blevet så globaliseret og konkurrencepræget, at tiden for de blå oceaner er ovre.

 

Billedkilde: JumpStory.dk

 

Dem der kan se nuancerne i verdenshavet

En anden tilgang til at udfordre det lilla verdenshav er at blive verdensmester i at spotte nuancer og nuanceforskelle og forstå, at man udmærket kan udfordre blodrøde markeder, så længe man er endnu skarpere på kunderne end konkurrenterne.

Tilbage i 2010 skrev et dansk erhvervsmedie følgende om Facebook som forretning: ”Facebook mangler at finde en formel for, hvordan det for alvor kan bruges kommercielt. Traditionel markedsføring virker ikke i det private og sociale rum, som Facebook er.”

Journalisten havde for så vidt ret, men konklusionen blev alligevel til en dødsdom over Facebook i stedet for at have forstået, at Facebook modsat konkurrenten MySpace faktisk have spottet en niche – blot havde den intet med selve produktet at gøre. MySpace lykkedes aldrig med at kapitalisere sin forretning, fordi man tænkte ligesom konkurrenterne på den tid: ”Vi skal have en hel masse brugere ombord, og så skal vi vise bannerreklamer til dem.”

Sådan tænkte Zuckerberg og hans folk ikke. De var faktisk slet ikke interesserede i mediebranchen og opfattede ikke sig selv som en del af den. I stedet var de fanatiske omkring at forstå deres brugere og indsamle deres data, og på mange måder var deres tænkning derfor blå. De havde spottet et ’frit område’, men ikke i forhold til en branche – nærmere et mindset og en metodik.

 

Billedkilde: JumpStory.dk

 

Et opgør med at tænke i brancher

Da jeg for en række år siden interviewede Airbnb-stifter Brian Chesky til Gurubogen, beskrev han udmærket den innovative tænkning, som også Facebook har lagt for dagen: En komplet ligegyldighed overfor brancher og i stedet en dyb optagethed af brugere og produkt.

Airbnb gik i konkurrence med en på overfladen blodrød industri: Hotelbranchen. Tilsvarende gjorde Facebook det: Medieindustrien. Begge brancher havde svært ved at tjene penge, og alligevel er både Airbnb og Facebook blevet to af verdens mest succesfulde og værdifulde selskaber, fordi de har gjort op med branchetænkning og forståelse. Væk er de snærende bånd omkring, hvad man kan gøre i en given blodrød branche, og væk er begrænsningen i at opfatte sig selv som aktør på et givent hav.
I stedet har man erkendt, at verdenshavet er blevet lilla, og det hele i fremtiden handler om at bygge noget, som virkelige mennesker virkelig har brug for. Virkelig mennesker vil også i fremtiden have brug for at foretage finansielle forretninger, men de har ikke nødvendigvis brug for banker. Virkelig mennesker vil også i fremtiden have brug for et sted at overnatte, men ikke nødvendigvis for en hotelkæde. Og virkelige mennesker vil også i fremtiden have brug for at være sociale sammen, men ikke nødvendigvis på platforme eller apps.

Verdenshavet ligger åbent for os derude, og det er lilla. Gå efter nuancerne eller vælg en blå vandpyt. Uanset hvad så findes der ikke længere blå eller røde oceaner.

 

Vil du ha’ mere inspiration? Læs mine blogindlæg på Amino.

Share This